Is het een utopie, dat er een dag zal komen dat we geen wapens meer nodig zullen hebben?

Zou het mogelijk zijn,misschien niet in deze tijd maar later,dat de mens bewust wordt dat oorlog misschien niet de oplossing is voor vrede? Zou de tijd ooit kunnen komen dat we de medaille is omkunnen draaien en kijken wat er aan de andere kant van de medaille zit.Zou liefde ,misschien de oplossing kunnen zijn ,ipv wapens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als iedereen z'n lessen geleerd heeft (de ervaringen heeft opgedaan hij wil ervaren) die te maken hebben met oorlog, zal er geen oorlog meer zijn.

Het is onvermijdelijk dat dat gebeurd, dus ja oorlog verdwijnt. Geen twijfel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nee die dag komt niet, in de wapen industrie gaat enorm veel geld om. Dat klinkt lomp want ik snap jouw vraag wel maar zo 'praktisch' is het. Heeft niets met liefde en goede bedoelingen te maken maar vooral met geld.
Money make the world go round. Dat zal niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bijbel spreken ze al van een tijd waarin het lam naast de leeuw ligt en de zuigeling naast de slang.
Ik ben alleen bang dat dat niet in deze wereld is.
Zolang er mensen zijn, zal er zucht naar geld en macht zijn en zolang dat er is, zal er altijd strijd zijn, zullen mensen elkaar altijd naar het leven staan.

Kortom: Ja, ik denk dat het een utopie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeh Loenie: Dat was geen ratelslang, maar een cobra (zonder giftanden) en dat was ook geen zuigeling maar een peuter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze peuter had zijn giftanden nog wel hoor Loenie en van die slang,raadt ons aapje maar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeeh Loomseekje: ik neem aan dat ons aller Loenie duidt op het filmpje dat hier staat:
http://pics.livejournal.com/ludomancer/pic/000gsxf1 is toch echt een cobra.
En ik heb de peuter de slang niet zien bijten :)
Ja dat is een utopie.

Er hoeft namelijk maar 1 persoon te zijn die niet meedoet. Wapens geven macht. Als jij de enige bent met een knuppel (want het hoeft niet eens een geweer te zijn) dan kun je daarmee mensen onderdrukken.

Mensen hebben psychische afwijkingen waardoor ze soms dingen doen die ze zelf niet willen. Maar waar je je als samenleving wel tegen moet kunnen verdedigen.

Daarom werken te veel wapens en vooral te sterke wapens naar mijn mening beter. Als je met je atoomwapens je buurland helemaal uit kan roeien, en zij jou ook dan kijk je wel uit voordat je aanvalt. De macht is dan niet noodzakelijk gelijk verdeeld, maar wel zo dat je als wapenbezitter/machthebber nooit zal winnen als je aanvalt, misschien ook niet verliezen. In dat geval zullen verstandige mensen (wat toch de meeste mensen zijn) nooit aanvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is geen utopie.

Er kan een dag komen waarop we de mensheid in z'n totaliteit hebben uitgeroeid. Dan zijn er geen wapens meer nodig.

Zolang er 2 mensen of meer bestaan is het een utopie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die dag komt. Ook al was het eerste werktuig een wapen (een steen of rots) 5 miljoen jaar geleden, zal ooit de wereld eruit zien zonder wapens.

Hoe lang bestaat de mens? Dus dit moet je niet denken in de tijdsperiode van 5 miljoen jaar geleden. Maar verder vooruit.

Vergeet niet dat toen de wapens nodig waren om te jagen. Nu kweken we de koeien en zijn ze mak zodat we ze eenvoudig kunnen doden.
Zal het een gebrek zijn geweest aan doel, om nu de wapens op elkaar te richten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bijbel spreekt wel over dat de wapens tot snoeischaren gesmeed worden ook te zien op het gebouw van de vereningde naties maar of het er ooit van komt?

en de gulden regel is nog steeds ,behandel een ander zo als jezelf behandelt wil worden, maar ja het toepassen is toch wel erg moelijk

ghandi zij over vrede ; er is geen weg naar verde vrede is de weg,
maar het is en blijft moelijk en niet met een paar woorden op te lossen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang de mens zijn dualiteit blijft behouden blijft het een utopie. Goed en kwaad zal altijd blijven, of we moeten evolueren totdat alleen het goede nog maar overblijft van de mens, maar ik ben bang dat dat nooit zal gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor,dat is beslist geen utopie! Op de dag,dat we elkaar allemaal uitgeroeid zullen hebben,zijn er geen wapens meer nodig en zal er eeuwige vrede heersen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds het bestaan van de mensheid zijn de wapens alleen nog maar groter en dodelijker geworden. Hier in het verwende westen denken we dat we oorlog uitgebannen hebben, maar we hebben niet eens door dat we de recente oorlogen dan wel begonnen zijn, anders wel gesupport hebben (Irak,Bosnie, Kosovo, Afghanistan, etc).

Je medemens onderdrukken is het goedkoopst en gemakkelijkst. En de angst dat die ander je nog eerder/harder zal onderdrukken zal het nooit meer stoppen.

Jammer, maar helaas, dus toch een utopietje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik denk, dat het een utopie is. Sterker nog : het lijkt wel, of er steeds meer wapens bijkomen, ook hier in Nederland. Als je alleen al de berichten van de afgelopen week leest over schietpartijen, en de (vaak onbenullige) aanleidingen ertoe, dan zal je moeten toegeven, dat het wapenbezit onder burgers alleen maar toeneemt.
In Noord- en Zuid-Amerika en, dichterbij, GrootBritannië moorden jongerengroepen (gangs) elkaar uit om het bezit van een wijk, in landen waar de mensen omkomen van de honger en 100.000den rondzwerven naar een plaats waar nog wél een beetje eten en drinken te vinden is, lopen legertjes rond met de meest moderne moordwerktuigen, waar blijkbaar, altijd weer, wél geld voor is.
In Iran knutselen ze ijverig aan atoomcentrales, verschillende landen, (vaak) met een waanzinnige overbevolking, waarvan ongelooflijk veel mensen onder de armoedegrens leven, hebben de atoombommen al jarenlang klaarliggen.
Dus ik sluit me aan bij de GVers hierboven, die zeggen, pas als er geen mensen meer zijn, en dus geen machtsverschillen meer, en geld geen enkele rol meer speelt, pas dan zullen er geen wapens meer zijn.
Helaas.
Het ontstaan van de mensheid, denk ik wel eens een beetje triest, is de grootste fout in de evolutie. Vooral, omdat we er, op de leeftijd van de aarde gezien, nog maar zo waanzinnig kort zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen dat is geen utopie.
Amerika en Europa doen allebei hun best om alle wapens neer te leggen nu de koude oorlog voorbij is.
Beide werelddelen geloven in hun doelstelling en gaan ervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blij voor je dat je dit gelooft....
Het is geen utopie ,maar een bijbelse profetie!

Gods belofte luidt:

(Jesaja 2:4)  En hij zal stellig rechtspreken onder de natiën en de zaken rechtzetten met betrekking tot vele volken. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.

Geen enkele belofte in de bijbel blijft onvervuld!

(Jesaja 55:10-11) . . .Want net zoals de stromende regen, alsook de sneeuw, van de hemel neerdaalt en naar die plaats niet terugkeert, tenzij hij de aarde werkelijk drenkt en haar doet voortbrengen en uitspruiten, en er werkelijk zaad aan de zaaier en brood aan de eter wordt gegeven, 11 zo zal mijn woord dat uit mijn mond uitgaat, blijken te zijn. Het zal niet zonder resultaten tot mij terugkeren, maar het zal stellig datgene doen waarin ik behagen heb geschept, en het zal stellig succes hebben in dat waarvoor ik het heb gezonden.